Utfordring
Ferda er Nordens største bobilkjede og har siden 1977 jobbet for å gjøre livet i bobil og campingvogn tilgjengelig og attraktivt for alle. Med en snittalder for bobileiere på 60 år var det tydelig rom for å vokse i nye markedssegmenter. Utfordringen var derfor å hjelpe Ferda å vokse gjennom nye målgrupper.
Tilnærming
Gjennom intern og ekstern reseach, samt en design-sprint, kartla tba_ ulike vekstmuligheter for Ferda. Gen-Z, reisevaner og inspirasjon fra andre tjenester tydeliggjorde mulighetsrommet som lå i utleie av bobiler og campingvogner. Vi bestemte oss derfor for å gå videre med å validere ideen om å lage AirBnB for camping.
Resultat
tba_ gikk fra prototype til lansering i markedet på bare tre måneder. I denne fasen jobbet vi tverrfaglig med designere, utviklere, markedsførerer og forretningsutviklere. tba_ sto ansvarlig for alt fra den tekniske utviklingen til gjennomføring av partnerskap med blant annet NAF og Viking. Etter en vellykket lansering ha vi bistått Ferda med å drifte Campr videre som et eget selskap. Campr driftes i dag av et eget team og skaleres videre opp.