Utfordring
OBOS, en ledende aktør innen boligbygging i Norden, ønsket å benytte seg av eksisterende byggdata for å redusere klimagassutslipp. De valgte tba_ som partner for å utforske, teste og potensielt utvikle ideen fra konseptstadiet til et markedsrettet produkt.
Tilnærming
I et tett samarbeid med OBOS, iverksatte vi en fire uker lang intern sprint som endte i planer om en helt ny klimaapp. Denne appen skulle bruke sanntidsdata om strøm-, vann- og internettforbruk i boliger. Ved å integrere atferdspsykologi, var målet å inspirere OBOS-medlemmer til å redusere sitt karbonfotavtrykk. Utviklingsprosessen inkluderte omfattende konseptutvikling, brukertesting i 1-til-1 intervjuer og en 8 ukers pilotering av løsningen på OBOS Living Lab med 36 boenheter.
Resultat
Sluttproduktet ble Carbonator-appen. Denne appen gir brukerne detaljert innsikt i eget forbruk og karbonfotavtrykk via sanntidsdata, og oppmuntrer til mer miljøvennlige valg i hverdagen. Etter et vellykket pilotprosjekt, rapporterte 80% av brukerne fortsatt aktiv bruk etter åtte uker, og 60% hadde økt sin egen bevissthet rundt klimavennlige valg i hverdagen. Appen er nå i ferd med å rulles ut til 500.000 OBOS-medlemmer, med en visjon om å styrke den enkeltes bidrag i det grønne skiftet.